Fred Matić ima šansu napraviti dobre stvari za hrvatske branitelje.
(Preuzeto s http://www.sbplus.hr/kolumne/panoptikum/default.aspx )
Program Vlade Republike Hrvatske za mandat 2011. – 2015. objavljen u prosincu 2011. uključujući početno definirane temeljne ciljeve i programski okvir u 21 točci kukuriče o onome što bi kad bi.
Nije nebitno ne smetnuti s uma kako je to predizborni koalicijski program stranaka lijevog centra i da je legitimitet za njegovu provedbu podcrtan više nego dovoljnom potporom i povjerenjem hrvatskih birača na minulim parlamentarnim izborima. Zbog toga više nema onog kondicionalnog „kad bi" - jer su. Ni „što bi" - već što će.
Pročitah program. Vidjeh i čuh novu poziciju na njenim prvim javnim istupima nakon konstituiranja Sabora i Vlade. I reakcija nekih od onih što su, u smislu parlamentarne demokracije, sada u drugačijoj ulozi. Posebno me zaintrigirala točka 13. – Hrvatski branitelji Domovinskog rata. I negodovanje te druge reakcije na vjerojatnu objavu Registra hrvatskih branitelja koje su najsnažniji izričaj imale u jučer objavljenim prijetnjama Tomislava Ivića, bivšeg ministra u čijoj nadležnosti su bili i hrvatski branitelji, tužbom ako se objave osobni podaci iz Registra.
Fred Matić, ministar hrvatskih branitelja, osoba čiji kredibilitet osporavaju i neki njegovi kolege suborci iz vremena obrane Vukovara, ima šansu napraviti dobre stvari za hrvatske branitelje. Šansa je upravo u 13. točci Plana 21 koja praktično uobličuje najveći dio razmišljanja i stavova istinskih i ničim ne kompromitiranih hrvatskih branitelja.
Zahtjeve brodske Koordinacije udruga proisteklih iz Domovinskog rata iz 2009., odnosno, dio koji se veže uz pravni položaj i zaštitu hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata, kao polazne teze za sustavno uređivanje položaja hrvatskih branitelja iščitavam i u navedenom programu. Pa tako:
1. Hrvatski branitelji su samo pripadnici oružanih postrojba angažiranih u borbenim djelovanjima u zonama izravnih ratnih djelovanja.
2. Sudionici Domovinskog rata su svi ostali koji su, temeljem dosadašnjih zakona, stekli status hrvatskog branitelja. U praksi se ne bi diralo stečeno pravo na status, ali bi, izmjenom zakona, taj status bio reguliran kroz institut „sudionik Domovinskog rata".
3. Registar hrvatskih branitelja, kao cjelina, hrvatskim braniteljima i ostalim javnim korisnicima ne može biti zanimljiv jer je preopsežan. Zanimljivo i korisno bi bilo objaviti podatke iz Registra o onima koji su temeljem statusa ostvarili materijalna prava te navesti ta prava. Iz Registra se ne smiju objavljivati podaci kojima bi gotovo pa svatko mogao u bilo kojoj mjeri „rekonstruirati" ratni put pojedinog hrvatskog branitelja.
4. Iz Registra hrvatskih branitelja izlučiti sve one koji nikada tijekom Domovinskog rata nisu ni jednu plaću ili naknadu plaće primili iz MORH-a ili MUP-a putem poslovnih banaka te provjeriti način stjecanja statusa.
5. Ratno profiterstvo kao kazneno djelo koje ne zastarijeva proširiti i na one koji su ostvarili materijalna prava na temelju ne pripadajućeg statusa.
6. Savez hrvatskih branitelja regulirati zakonom, a djelovanje organizirati na komorski ili sindikalan način. Proglasiti Savez hrvatskih branitelja organizacijom od posebne važnosti te propisati način financiranja temeljnih djelatnosti kroz razmjerno participiranje u proračunskim sredstvima Države i decentraliziranim sredstvima regionalne uprave i lokalne samouprave (Slično kao Crveni križ). Članstvo u Savezu je dragovoljno, a može biti kombinacija kolektivnog (udruge hrvatskih branitelja) i pojedinačnog (individualni članovi) ili samo jedno ili samo drugo. Hrvatski branitelji koji nisu članovi Saveza imali bi sva prava iz Zakona o pravima hrvatskih branitelja osim posebnih prava koja bi mogli ostvarivati da su članovi Saveza. Preferirati teritorijalni oblik organiziranja.
7. Reorganizirati braniteljsko zadrugarstvo na način da se potiče osnivanje dohodovnih zadruga i kroz ograničeno vrijeme pomaže njihovo djelovanje, a nakon toga, zbog ravnopravnog položaja svih subjekata na tržištu, braniteljske zadruge trebaju biti izložene svim zakonitostima tržišnog djelovanja kao i ostali oblici zadrugarskog organiziranja.
8. Fond hrvatskih branitelja osnažiti unosom, zakonom propisanih, udjela državnih poduzeća koja su privatizirana ili iz kojih su udjeli preneseni drugim vlasnicima (primjer „Croatia osiguranje" – HZMO). Poslovanje Fonda učiniti transparentnijim, a isto učiniti i sa Zakladom hrvatskih branitelja. Nastaviti s pozitivnim iskustvima i praksom Zaklade.
Sve ovo, kao i ostalo iz Programa Vlade, tj. dijela koji se odnosi na hrvatske branitelje i stradalnike Domovinskog rata, valja precizno osmisliti, uspostaviti zakonodavne okvire i tako u praksi provesti objektivno moguće.
I, na koncu, kako ne bi bilo zabune, iz ideoloških razloga nisam i nikada neću glasovati za lijeve, a u „Planu 21", i praktično, ima više onoga čemu se protivim nego s čim se slažem.
Borislav Stipić
Nema komentara:
Objavi komentar